Anne ja Taina olivat järjestäneet Peten kouluttamaan paimennusta Jumesniemelle, iso kiitos siitä!

Ensin oli hyvin havainnollistava ja konkreettinen teoria osuus, moni itselle outo käsite aukesi ja koiran työskentely lampailla selkeni. Lisäksi Pete kertoi paimennusratojen perusideat ja pisteytykset. Eipä niitä olisi varmaan ikänänsä tullut luettua netistä, vaikka tuskinpa itseänikään niistä kisoista löydän.

Sitten laitumelle. Lisään videoita, mikäli niistä jotain järkevää näkyy.

Ensimmäisellä kierroksella, kuljetin itse ensin lampaita, mutta en oikein saanut Lallia henkisesti päästämään irti lampaista. Pete otti ohjakset käsiin ja mä pääsin katselijan rooliin hetkeksi.  Kulmatreenissä Pete ei antanut koiran tehdä mitään eli puuttui kaikkeen mitä koira teki "koira keskittyi lampaisiin, Pete puuttui siihen, koira otti askeleen sivulle ja keskittyi lampaisiin-Pete puuttui siihen" kun koiralta suljetaan kaikki pois on ohjaajan eli Peten helppo kertoa mikä on toivottavaa. Aluksi Lalli ei oikeastaan noteerannut ihmistä ollenkaan ja sitten kuuntelikin jo vähän liikaa. Mutta koiralla, joka on syttynyt ja intoa ja vähän sikailuakin niin palautus pinnalle toimi, koska nyt Lalli oli hyvin hanskassa. Pete oli oikein tyytyväinen kehitysketjuun, arveli, että koira kuuntelee mua pitkän aikaa kun annetaan löysää hallintaan, mutta karkaa vielä jossain vaiheessa

Toisella setillä sovimme, että otan itse ensin ja jos Lalli ei taaskaan kuuntele niin Pete kevyemmin huomauttaa koiralle ja taas minä siirryn ohjaksiin. No sain olla koko ajan ohjaksissa kun Lalli kuunteli ja totteli mua vähän liiankin hyvin. Paimensi huonosti, koska oli hämillään mitä siltä halutaan ja ei oikein tiennyt kumpaako kuuluu totella mua vai Peteä sillä seurauksella, että kävi kyselemässä Peteltä lupaa ja mä jouduin houkuttelemaan Lallia luokseni. Mutta koira oli hienosti hanskassa ja me edistyimme! Toisella setillä Lalli oli itseasiassa ilman liinaa, mutta hieman "poissaoleva" kun ei oikein tiennyt mitä siltä odotetaan. Mutta nyt tuntui itsestä että homma oli hanskassa ja Lallikin joutui irtaantumaan lampaista ja kuuntelemaan mua. Olen todella tyytyväinen illan antiin ja oman koiran treeniin. Innolla odotan seuraavaa kertaa kuinka käy kun Pete ei ole antamassa tukea Siitä olen myös iloinen, ettei tarvittu paineen luomiseen apuvälineitä flärpäkkeitä/piiskoja vaan toimi ilmankin. Myös Pete tuntui selkeästi ihan pitävän Lallista

Ja mä olen ainakin ihan mennyttä flikkaa! Laji on haukkassut mut sisäänsä! Millähän nää kaikki lajit saa mahtumaan ohjelmaan. Varsinkin kun kaikki tärkein harjoitusaika on kesäkaudella! Toko talvilajiksi 

No paimennuksessa ei sinänsä ole tavoitteita kunhan opiksi paimennetaan ja aika näyttää kuinka pitkään jatketaan ja millä innolla/menestyksellä.